Dégage! heeft op 7 mei 2025 haar toekomstboom ingehuldigd aan de Tondelierlaan, in aanwezigheid van schepen van Klimaat Filip Watteeuw en schepen van Natuur en Groen Bram Van Braeckevelt. De autodeelorganisatie won namelijk in 2024 de Gentse Klimaatprijs van het Gents Klimaatforum en dat was de prijs. 25 aanwezige autodelers van Dégage gaven de boom extra water, want dat kunnen ook autodelers in Gent gebruiken.
Dégage won onze klimaatprijs omdat het al 26 jaar aan de weg timmert: intussen delen 7.260 leden 551 wagens. In 2024 meldden bijna 150 eigenaars – een record aantal – zich aan om hun auto te delen. Dégage ontstond in Gent en meer dan 300 van zijn deelauto’s bevinden zich nog altijd in Gent, maar intussen zijn ook 41 andere gemeenten ingestapt. En zo is Dégage de voorbije jaren uitgegroeid tot de derde grootste aanbieder van deelauto’s in Vlaanderen.
Autodeelorganisatie Dégage ontving de Gentse Klimaatprijs in de categorieën beweging maken, emissiereductie en sociale rechtvaardigheid. Dégage draagt bij tot de strijd tegen klimaatverandering omdat wie geen wagen voor de deur heeft staan, meer fietst of stapt. Dégage leidt dus tot minder gereden kilometers maar ook tot minder wagens: elke Dégage-wagen zorgt voor 4 tot 18 minder wagens (al naargelang de lokale situatie) en zo voor meer ruimte voor groen, voetgangers, fietsers, openbaar vervoer….
De organisatie ziet echter nog veel potentieel voor particulier autodelen in Gent. Als we nog maar 1 op de 50 auto-eigenaren in Gent konden overtuigen hun auto te delen, zou dit zorgen voor 2000 deelauto’s in Gent. Dit kan leiden tot vele duizenden auto’s minder in de Gentse straten en dus voor meer … straatbomen zoals hun boom aan de Tondelierlaan. “De Stad Gent kan nog meer communiceren over de mogelijkheid van autodelen, zoals op het moment dat een autobezitter contact heeft met de stad bij het aanvragen van een bewonerskaart.”, zegt John Wante van Dégage. “Of waarom geeft Stad Gent geen premie van 250 euro aan elke auto-eigenaar die haar/zijn auto deelt? Dit kan heel wat eigenaars een extra zetje geven om hun auto te delen, en blijft voor Stad Gent een zeer goedkope maatregel om extra ruimte in de stad te creëren. In tijden van zware besparingen, kan de stad hier niet ongevoelig voor zijn.”
De aanwezige leden gaven de toekomstboom extra water en vragen dat de stad autodelen ook water geeft. Met groene lintjes hingen ze ook hun toekomstwensen voor Gent op in de boom. Aanwezige Dégage-lid en Rabot-bewoner Koen merkt op: “De laatste jaren is er een hoge parkeerdruk in het Rabot. Auto’s parkeren er op het voetpad. Ik wens de stad minder auto’s en meer auto’s die gedeeld worden.” Zo heeft aanwezige Hilde haar auto enkele maanden geleden haar auto weggedaan in ruil voor lidmaatschap bij Dégage. “Het is goedkoper, beter voor de stad en ik ben heel blij dat ik nu geen toertjes meer moet rijden om een parkeerplaats te vinden.” Aanwezige autodeler Jeroen hoopt dat de stad bij straataanleg bij bewoners meer nadruk zal leggen op minder parkeerplaatsen en de mogelijkheid tot autodelen. Samen met bv. de aanleg van geveltuintjes moet het totaalpakket aantrekkelijk gemaakt worden.
De boom werd tijdens het voorbije plantseizoen al aangeplant door de Groendienst van de stad Gent aan de Tondelierlaan, maar vandaag kreeg de linde zijn naam via een inhuldiging door de leden van Dégage en de aanwezige schepenen.
Filip Watteeuw, schepen van Klimaat van de stad Gent, merkte op dat deze toekomstboom een mooi resultaat is van de vele inspanningen van het stadsbestuur en organisaties op verschillende domeinen van mobiliteit, natuur en milieu. Autodelen in Gent groeide van 1000 autodelers in 2013 tot 25.000 in 2025.
Schepen van Natuur en Groen Bram Van Braeckevelt benadrukte dat de Toekomstboom bedoeld is om vele jaren te blijven staan, wat getuigt van een langetermijnvisie. Stad Gent is politiek verantwoordelijk om het verschil te maken en wordt ondersteund door goede organisaties. Hoe meer auto’s worden gedeeld, hoe meer parkeerplaatsen kunnen worden teruggegeven aan de stad en de natuur. Samen kunnen we een versnelling hoger schakelen.
Foto’s: Laurens DC.
Dégage is een ledenorganisatie die particulier kostendelend auto- en fietsdelen aanbiedt in Vlaanderen en Brussel. Anno 2025 telt Dégage meer dan 540 deelauto’s, 25 deelfietsen en meer dan 7000 leden. De vzw streeft geen winst na, maar wel sociale en leefbare buurten. Dégage deelt de kosten van een auto zo eerlijk mogelijk tussen auto-eigenaars en leners. Zo maakt ze mobiliteit betaalbaar voor een grotere groep, versnelt ze tegelijk de omslag naar elektrische auto’s en heeft ze een lage opstartdrempel in andere gemeenten. Door mensen hun auto te laten delen met andere leden en vrijwilligers in te zetten voor de ondersteuning van de organisatie, bouwt ze aan sterkere sociale netwerken.
ACHTERGRONDINFO
Op de laatste dag van de Gentse Feesten, 23 juli 2024, reikte het Gents Klimaatforum namelijk (met steun van Trefpunt) voor de derde keer Gentse klimaatprijzen uit. De laureaten waren deze keer de proeffabriek Bio Base Europe Pilot Plant (BBEPP) en autodeelorganisatie Dégage. Hun prijs bestond uit de toekenning van een zogenaamde toekomstboom.
Toekomstbomen zijn een project van Gents MilieuFront (GMF), in nauwe samenwerking met Stad Gent. Een toekomstboom is een alleenstaande boom in een straat of op een plein die voldoende ruimte en garanties krijgt op een lang leven. Een toekomst van minstens 100 jaar onbezorgd groeien staat voorop. In de stad is dat geen evidentie: de gemiddelde stadsboom wordt normaal gezien nog geen 30 jaar oud. “Het is als een ecologische straatnaam, zodat in latere decennia de kinderen en kleinkinderen van nu zullen zien wie in 2024 werkte aan een leefbare wereld in de 21ste eeuw”, zegt John Vandaele als voorzitter van het Gents Klimaatforum. Via GMF konden Gentenaars al 3 jaar op rij suggesties indienen voor potentiële toekomstboom-locaties. “Ook deze winter werden er in Gent op 9 verschillende locaties 88 toekomstbomen geplant. Die kwamen er allemaal op suggestie van Gentenaars”, zegt Pieter Nuytinck van Gents MilieuFront.